Za zbyt mocne przyciemnienie szyb w aucie policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu
Miłośnicy czterech kółek coraz częściej sięgają po nowatorskie sposoby upiększania swoich aut, począwszy od kół, felg po szyby i dach kończąc. Jednak nie do końca zdają sobie sprawę, że każdy taki dodatek i zmiana musi być zgodna z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, jeśli kierujący autem nie chce narazić się na represje ze strony Policji.
Szczególną uwagę należy zwrócić właścicielom aut, którzy myślą o przyciemnianiu szyb. Zanim zdecydują się na ten zabieg powinni zapoznać się z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Jedną z najważniejszych kwestii związanych z przyciemnieniem szyb samochodowych jest jego poziom, czyli stopień zaciemnienia.
Pierwszym z przepisów regulujących tę sprawę jest: § 8 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku (Obwieszczenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia) w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, którego treść jest następująca:
§ 8. 5. Szyby pojazdu:
- nie powinny dawać ostrych odprysków w razie rozbicia; przednia szyba powinna zapewnić kierowcy pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu, a w razie rozbicia – zapewniać jeszcze dostateczną widoczność drogi;
- powinny być umocowane w taki sposób lub sporządzone z takiego tworzywa, aby w razie konieczności istniała możliwość wyjścia na zewnątrz pojazdu co najmniej przez jeden otwór okienny z każdej strony pojazdu;
- powinny być ocechowane w miejscu widocznym z zewnątrz pojazdu; przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 1968 r.;
- przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%;
- nie powinny odbijać światła w sposób powodujący oślepianie innych uczestników ruchu drogowego.
Drugim przepisem jest artykuł 66 ust. 1 pkt. 5 prawa o ruchu drogowym, którego treść brzmi:
" (...) pojazd musi być tak zbudowany, utrzymany i wyposażony, aby korzystanie z niego (...) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy (…)".
Jeśli kierowcy korzystają z usługi przyciemniania szyb w jakiejkolwiek firmie, musi to być firma zrzeszona i zarejestrowana w ogólnopolskim rejestrze firm zaciemniających szyby samochodowe jakąkolwiek metodą.
Szyby produkowane fabrycznie mają odpowiednią przepuszczalność, natomiast młodzi ludzie często sami przerabiają auta i oklejają je nieprofesjonalnie, co stwarza zagrożenie na drodze. Dlatego Policja dąży, by tego typu proceder wyeliminować.
Kierowcom, którzy mają zbyt ciemne szyby, grożą mandaty od 20 do 500 złotych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.
Przepisy prawne nie precyzują dokładnie stopnia zaciemnienia szyb tylnych, znajdujących się za pierwszym rzędem fotelów w samochodzie. Mamy więc dowolność ich przyciemnienia. Pamiętać trzeba jednak, że technologia przyciemnienia, niezależnie czy foliowe lub piecowe, musi być objęta atestem Instytutu Szkła i Ceramiki w Krakowie.
Dodatkowo, samochód z takimi szybami musi być wyposażony w zamontowane po obu stronach lusterka wsteczne.
Z uwagi na to, że istnieją w prawie zapisy dotyczące tej formy tuningu auta, podczas kontroli drogowej, możemy spodziewać się, że mundurowi mogą mieć przyrząd, którym zmierzą przepuszczalność światła zamontowanych w naszym aucie szyb. Mogą także sprawdzić, czy szyby pokryte tą folią spełniają normy określone w przepisach. Jeśli podczas kontroli okaże się, że szyby nie spełniają wymienionych norm, będziemy musieli zerwać z nich folie podczas policyjnej kontroli, co pozwoli uniknąć zatrzymania z tego powodu dowodu rejestracyjnego.