Aktualności

Robili zakupy internetowe, zostali oszukani

Dwoje mieszkańców powiatu działdowskiego zostało oszukanych podczas zakupów na portalu internetowym. Pierwsza z osób pokrzywdzonych przelała pieniądze na konto sprzedawcy, druga dokonała wpłaty za pomocą kodu BLIK. Mimo to nie otrzymali zakupionych przedmiotów ani zwrotu pieniędzy. Policja apeluje o rozsądek i szczególną ostrożność podczas zawierania transakcji zakupowych na portalach internetowych.

We wtorek (16.12.2025 r.) do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie wpłynęły dwa zgłoszenia dotyczące oszustw, których ofiarami padło dwoje mieszkańców powiatu działdowskiego. Oba dotyczyły zakupu produktów wystawionych na portalach internetowych. W pierwszym przypadku pokrzywdzona zakupiła grzejnik i wpłaciła na konto sprzedawcy pieniądze, w drugim kupujący wygenerował kod BLIK, za pomocą którego dokonał wpłaty pieniędzy, za wystawione na sprzedaż okulary. Zarówno 71-latka, jak i 39-latek padli ofiarą oszustów. Nie dość, że nie otrzymali zakupionych przedmiotów, to również na ich konta nie zwrócono wpłaconych pieniędzy w kwotach 419 i 1000 złotych.

Kolejny raz apelujemy, by nie podawać kodów BLIK sprzedającym bądź kupującym na internetowych portalach sprzedażowych. Oszuści internetowi nie znają litości. Pamiętajmy, żeby zanim zdecydujemy się na kupno jakiejś rzeczy przez internet, dokładnie czytać wszystkie przesyłane przez sprzedającego komunikaty. Nie dajmy się skusić okazjonalną ceną i presją, że ktoś uprzedzi nasz zakup. Pośpiech jest złym doradcą. Nigdy nie podajemy kodu BLIK, celem realizacji płatności i nie klikamy w linki przesyłane przez inne osoby. Jeśli już to zrobimy, a strona przekieruje nas do strony banku w celu dokonania transakcji zapłaty, powinna zapalić się nam czerwona lampka. Sprawdźmy dokładnie na ekranie swojego monitora, jaką kwotę zatwierdzamy i na jaki numer konta (numer telefonu) oraz banku zostaną przekazane nasze pieniądze. Zweryfikujmy na pasku adresu strony banku, czy nie zawiera błędów (literówki, cyfry, dodatkowe znaki) i jest bezpieczna (https://). Nie podawajmy swoich danych logowania. Uczciwy sprzedawca na naszą prośbę powinien udostępnić nam numer konta, na które możemy przelać pieniądze, wchodząc samodzielnie na stronę swojego banku, a nie poprzez link, nadesłany przez sprzedającego czy przekazując kod BLIK do płatności. Zapytajmy o opcję płatności za pobraniem. To najbezpieczniejsza forma transakcji. Gdy otrzymamy paczkę, możemy sprawdzić jej zawartość i dopiero wtedy przekazać pieniądze kurierowi. Jeśli podejrzewamy, że zostaliśmy oszukani, niezwłocznie skontaktujmy się ze swoim bankiem i poinformujmy Policję.

Zanim dokonasz płatności:

- zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę,

- mniej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów,

- nie podawaj numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2,

- oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej/banku. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce najeżdżając myszką i sprawdzając poprawność podświetlonego adresu. Fałszywe strony często zawierają błędy językowe, nie są napisane poprawną polszczyzną,

- każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości e-mail, smsy i komunikatory, które zawierają link powinno wzbudzić naszą czujność,

- nie podawaj kodu BLIK do zatwierdzenia wpłaty, bo nie wiesz, kto jest po drugiej stronie ekranu.

Powrót na górę strony