Oszukana na pracownika banku straciła 40 000 złotych
Dzwoni pracownik banku i informuje, że Twoje środki na koncie są zagrożone. Każe zainstalować aplikację i podać swoje dane dostępowe do konta, celem uniknięcia utraty pieniędzy i przelania ich na tzw. bezpieczne konto. Z konta znikają pieniądze, a kontakt z pracownikiem banku milknie. To jedna z metod działania oszustów internetowych, w której sidła wpadła mieszkanka gminy Rybno i straciła 40 000 złotych.
Do mieszkanki gminy Rybno zadzwoniła kobieta informując, że jest pracownikiem banku i że chwilę wcześniej ktoś chciał dokonać kradzieży z jej konta. Zdarzenie miało miejsce we wtorek (2.09.2025 r.). Nakłoniła pokrzywdzoną, by ta zainstalowała wskazaną przez nią aplikację celem uniknięcia utraty pieniędzy z konta, co też uczyniła. Następnie po wejściu na swoje konto stwierdziła brak pieniędzy w kwocie 40 000 złotych. 28-latka została oszukana.
Kolejny raz apelujemy o rozsądek i szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku, policjanta czy inną osobę i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczych oraz namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem. W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów. Nie należy również dokonywać wpłat za pośrednictwem wpłatomatu poprzez wpisywanie kodów BLIK, podawanych przez rzekomego pracownika banku. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie danych dostępowych do konta przez telefon ani zainstalowania aplikacji, czy przelania pieniędzy na wskazane konto. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie (podanie danych logowania, hasła do konta, kodów transakcyjnych, zainstalowania aplikacji), upewnijmy się, czy osoba, która do nas dzwoni, podając się za pracownika banku, faktycznie nią jest. Rozłączmy się i zadzwońmy sami do naszego banku w celu potwierdzenia, czy ktoś próbował się z nami skontaktować i czy rzeczywiście nasze konto jest zagrożone.
W razie jakichkolwiek wątpliwości, o każdej tego rodzaju sytuacji najlepiej powiadomić Policję.