Aktualności

Oszukana na pracownika banku straciła 1400 złotych

Nie brakuje dnia, żeby nie doszło do oszustwa z wykorzystaniem narzędzi i aplikacji internetowych. Jednym z nich jest oszustwo na pracownika banku. Wykorzystując zaufanie społeczne do instytucji finansowej, oszuści pod pretekstem zagrożonych środków na koncie, uzyskują dane logowania właścicieli kont i przejmują środki zgromadzone na koncie.

We wtorek (15.04.2025 r.) do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie zgłosiła się mieszkanka powiatu działdowskiego, informując, że padła ofiarą oszustwa. Z kobietą skontaktował się mężczyzna podając się za pracownika banku. Poinformował ją, że na jej dane osobowe został zaciągnięty kredyt na kwotę 15000 złotych. W celu zablokowania konta i uniknięcia utraty pieniędzy z konta, mężczyzna nakłonił pokrzywdzoną do zainstalowania aplikacji na telefonie, gdzie po zainstalowaniu za pomocą komunikatora przekazywał kobiecie polecenia mające uchronić jej konto. Następnie z kobietą skontaktował się inny mężczyzna podając się za pracownika Centrum Bezpieczeństwa banku, w którym kobieta ma konto, po czym poinformował, że za chwilę skontaktuje się z nią pracownica banku, w celu zabezpieczenia środków na koncie kobiety. Rzekoma pracownica banku poinstruowała kobietę, by ta dokonała transakcji za pomocą tzw. czek blika, gdzie po wygenerowaniu kodu i zaakceptowaniu transakcji przez pokrzywdzoną z jej konta zniknęły pieniądze w kwocie 1400 złotych. 45-latka padła ofiarą oszustwa.

Apelujemy o rozsądek i szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku, policjanta czy inną osobę i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczych oraz namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem. W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów, w tym kodów BLIK. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie danych dostępowych do konta przez telefon ani zainstalowania aplikacji czy przelania pieniędzy na wskazane konto. Nie poprosi również o wygenerowanie i podanie kodów BLIK do potwierdzenia wpływu pieniędzy na konto.

Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie (podanie danych logowania, hasła do konta, kodów transakcyjnych, zainstalowania aplikacji) upewnijmy się, czy osoba, która do nas dzwoni, podając się za pracownika banku, faktycznie nią jest. Rozłączmy się i zadzwońmy sami do naszego banku w celu potwierdzenia czy ktoś próbował się z nami skontaktować i czy rzeczywiście nasze konto jest zagrożone.

Przypominamy!

Jeśli otrzymałeś prośbę o „pożyczkę” i podanie kodu blik, rzekomy pracownik banku prosi Cię o podanie danych osobowych i dostępowych do konta przez telefon lub zainstalowanie aplikacji bądź przelanie pieniędzy na wskazane konto, a może dostałeś link z dopłatą do przesyłki lub link z potwierdzeniem wpłaty za zakupiony przedmiot – NIE DZIAŁAJ POCHOPNIE!

Zasady ostrożności są zawsze takie same, jeżeli ktoś nas prosi o pieniądze:

  • NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY OBCYM OSOBOM;
  • NIE PRZESYŁAMY PIENIĘDZY NA PODANE PRZEZ OBCE OSOBY NUMERY KONT;
  • NIE PODAJEMY NIKOMU DANYCH DO LOGOWANIA NA NASZE KONTA BANKOWE;
  • NIE PRZEKAZUJEMY OBCYM OSOBOM KODÓW DO PŁATNOŚCI MOBILNYCH.;
  • NIE KLIKAMY W PRZESYŁANE NIESPRAWDZONE LINKI.

W razie jakichkolwiek wątpliwości, o każdej tego rodzaju sytuacji najlepiej powiadomić policję.

Powrót na górę strony