Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Wierząc, że pomaga znajomej, udostępnił kod BLIK. Oszust wypłacił z jego konta pieniądze

Oszuści podszywają się pod znajomych z portali społecznościowych, kontaktują się z ofiarą i wysyłając wiadomość sms lub poprzez komunikator internetowy, proszą o kod BLIK, celem realizacji płatności. Ofiara, ufając, że pomaga „znajomej/mu”, przesyła kod BLIK, a z jej konta znikają pieniądze.

We wtorek (10.12.2024 r.) do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie zgłosił się 40-letni mieszkaniec powiatu działdowskiego, informując, że dzień wcześniej za pośrednictwem komunikatora internetowego osoba podająca się za jego znajomą, doprowadziła go do niekorzystnego rozporządzania mieniem w kwocie 400 złotych. Sprawca przejął konto kobiety na portalu społecznościowym i podszywając się pod nią, wyłudził od mężczyzny kod BLIK.

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem płatności mobilnych. Oszustwa na BLIK to nadal popularna metoda wśród przestępców internetowych. Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej  z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Zanim komukolwiek przekażemy kod BLIK, pamiętajmy, by najpierw zadzwonić do tej osoby i upewnić się, czy to ona pisała do nas i prosiła o kod. Nie działajmy pod wpływem presji czasu.

Pamiętaj, kod BLIK służy do autoryzacji transakcji, ale tych realizowanych przez ciebie, a nie przez inne osoby. Dlatego, jeśli na portalu społecznościowym lub poprzez komunikator internetowy użytkownik prosi cię o podanie mu kodu BLIK, to najprawdopodobniej użyje go do wypłaty pieniędzy z twojego konta w bankomacie lub do zakupów w Internecie. Nigdy nie przekazuj kodu BLIK rzekomemu znajomemu, bo nie wiesz, kto tak naprawdę jest po drugiej stronie i w jakim celu wykorzysta podany przez Ciebie kod BLIK.

Uważaj podczas zakupów internetowych

Coraz częściej metoda ta jest wykorzystywana podczas transakcji na sprzedażowych portalach internetowych. Z osobą wystawiającą produkty na sprzedaż lub chcącą dokonać zakupu produktu, wystawionego na sprzedaż, kontaktuje się potencjalny kupiec/sprzedawca, który twierdząc, że chce dokonać przelewu pieniędzy na konto sprzedającego lub potwierdzić wpłatę środków przez kupującego, prosi go o wygenerowanie i podanie kodu BLIK, w celu potwierdzenia rzekomej wpłaty pieniędzy. Gdy osoba sprzedająca/kupująca poda kod „kupcowi” lub „sprzedawcy”, zamiast wpłaty z jej konta znikają pieniądze.

Apelujemy! Każdą transakcję internetową realizuj samodzielnie, wchodząc na stronę swojego banku lub poprzez aplikację mobilną. Dotyczy to także potwierdzenia wpływu pieniędzy na twoje konto. Chcąc potwierdzić wpłatę od innej osoby, zaloguj się samodzielnie na swoje konto i sprawdź, czy na koncie znajduje się właściwa kwota. Zanim potwierdzisz transakcję, czytaj dokładnie komunikaty wyświetlające się na ekranie twojego telefonu czy komputera i pamiętaj, by wcześniej zadzwonić do osoby, która prosi o pieniądze, celem potwierdzenia, czy to na pewno ona o nie prosiła.

Bądź czujny i nie daj się oszukać!

Powrót na górę strony