Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Znajomy poprosił o kod BLIK, a może dostałeś link z prośbą o potwierdzenie wpłaty? Uważaj, to może być oszustwo!

Oszuści internetowi posuną się do wszystkiego, żeby osiągnąć swój cel i wyrządzić szkodę innym. Przejmują nasze konta na portalach społecznościowych i próbują wyłudzić pieniądze od innych osób. Zagrożone są nasze dane i dane naszych znajomych. Policjanci apelują o ostrożność, nie klikajmy w linki w wiadomościach czy mailach wysłanych przez nieznane nam osoby i nie podawajmy kodów BLIK, bo może to być forma oszustwa.

Tylko w ciągu ostatnich dwóch dni (25 i 26.03.2024 r.) na terenie powiatu działdowskiego doszło do kilku oszustw, w wyniku których pokrzywdzeni stracili od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych. Osoby podszywające się pod ich znajomych, podstępem wyłudziły od nich kody BLIK, a następnie przy ich użyciu, dokonały wypłaty pieniędzy z ich kont. Jedna z osób dokonując zakupów poprzez portal internetowy, kliknęła podesłany link. Następnie po przekierowaniu jej na stronę banku, podała swoje dane logowania, w wyniku czego oszust przejął jej konto i wypłacił z niego pieniądze.

Łupem sprawców padły m.in. kwoty 3000 i 12400 złotych.

Oszuści ciągle modyfikują swoje metody działania i korzystają z każdej nadarzającej się okazji, aby wprowadzić w błąd i wykorzystać zaufanie niczego niepodejrzewających osób. Coraz chętniej podszywają się pod inne osoby i wysyłają SMS-a z informacją o podaniu kodu BLIK. Sprawcy cyberprzestępstw przejmują konta na portalach społecznościowych, wykorzystują cudzą tożsamość w celu wyrządzenia szkody majątkowej na jej osobie i osobach znajomych z jej profilu lub w celu wyrządzenia szkody osobistej.

Jak działa ta metoda? Oszuści podszywają się pod osobę znajomą, którą mamy w swoich kontaktach w komunikatorze. Wysyłają nam wiadomość, że przydarzyła im się trudna sytuacja np. zgubiony portfel, skradziona torebka, brak pieniędzy na powrót do domu, nagła potrzeba zapłacenia za zakupy, bo zapomnieli karty bankomatowej lub gotówki, itp. Znajomy obiecuje, że odda pieniądze jeszcze tego samego dnia albo następnego.

Pożyczka jest „prosta”, a oszust nie prosi nigdy o dużą sumę. Musimy tylko zalogować się do swojego banku i w aplikacji wygenerować kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. To zajmuje kilka minut, a ten kod wystarczy, żeby oszust natychmiast wypłacił pieniądze z bankomatu.

Zdarza się, że w wiadomości podany jest także link, który może przekierowywać na stronę łudząco podobną do stron operatorów płatności. Tam będzie możliwość podania swoich danych albo danych karty płatniczej. Link może też przekierowywać na kolejną podrobioną stronę, tym razem należącą do banku, gdzie niczego nieświadoma osoba, podaje dane do logowania.

Inni oszuści w wiadomości przesyłają link do aplikacji, które infekują telefon. Mogą wyciągać hasła do aplikacji bankowych czy też przekierowywać SMS-y, które umożliwiają im włamanie się na konto bankowe. Telefony są bardzo często na celowniku oszustów. Głównie dlatego, że są znacznie mniej bezpieczne niż komputery osobiste.

Ostrzegamy przed atakami na portale społecznościowe i przejmowanie kont przez cyberoszustów, którzy w ten sposób chcą zdobyć pieniądze na szkodę naszą i naszych znajomych. Poinformujmy swoich znajomych, że nigdy nie będziemy kontaktować się z nimi za pomocą portalu społecznościowego czy wiadomości sms z prośbą o udostępnienie kodu blik. Uprzedźmy, żeby każdą taką sytuację potwierdzili, dzwoniąc do proszącego celem potwierdzenia, czy to faktycznie on chciał, byśmy użyczyli mu pieniądze. 

Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie.

Trzeba sprawdzić, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy i najlepiej od razu do tej osoby zadzwonić.

Zasady ostrożności są zawsze takie same jeżeli ktoś nas prosi o pieniądze:

  • NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY OBCYM OSOBOM;
  • NIE PRZESYŁAMY PIENIĘDZY NA PODANE PRZEZ OBCE OSOBY NUMERY KONT;
  • NIE PODAJEMY NIKOMU DANYCH DO LOGOWANIA NA NASZE KONTA BANKOWE;
  • NIE PRZEKAZUJEMY OBCYM OSOBOM KODÓW DO PŁATNOŚCI MOBILNYCH.

Policja apeluje o ostrożność!

Przede wszystkim, nie klikajmy w linki w wiadomościach czy mailach wysłanych przez nieznane nam osoby. A jeśli nam się to zdarzy, dokładnie sprawdzajmy, na jakiej stronie się znajdujemy. Czytajmy też dokładnie wiadomości od rzekomych operatorów czy kurierów. Poświęcenie kilku sekund na sprawdzenie, jaką transakcję mamy zaakceptować, może uratować nas przed stratą pieniędzy. Zastanówmy się również, zanim komuś przekażemy kod Blik do realizacji płatności z własnego konta, nawet jeśli suma jest dla nas niewielka. Może wcześniej lepiej zadzwonić do znajomego i zapytać, czy faktycznie prosił o wsparcie finansowe poprzez komunikator społecznościowy i wysłanie kodu blik.

Powrót na górę strony