Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Jednoślady – o czym warto pamiętać zanim wyruszymy w drogę

Sezon na jednoślady niebawem rozpocznie się pełną parą. O ile przepisy dotyczące rowerów i rowerzystów są znane, o tyle motorowery i qady nadal budzą pewne wątpliwości, dlatego warto przypomnieć kilka rzeczy zanim wsiądziemy za kierownicę motoroweru lub quada.

MOTOROWER

Motorower – może być jedno lub wielośladem – (motorowerem są również niektóre „quady”), posiadać silnik spalinowy o pojemności skokowej nie przekraczającej 50 cmlub silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW i rozwijać prędkość jazdy do 45 km/h. Do kierowania motorowerem uprawnia prawo jazdy kategorii AM.

Obecnie aby otrzymać uprawnienia do kierowania motorowerem trzeba spełnić następujące warunki:

1. Mieć ukończone 14 lat

2. Uzyskać orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań lekarskich do kierowania pojazdami

3. Odbyć kurs w ośrodku nauki jazdy

4. Zdać egzamin państwowy wymagany do uzyskania prawa jazdy

5. Osoby, które nie ukończyły 18 lat muszą dodatkowo przedstawić pisemną zgodę rodzica lub opiekuna, na otrzymanie uprawnień.

Jakie warunki techniczne musi spełniać i jakie wyposażenie posiadać motorower żebyśmy mogli legalnie się nim poruszać?

Motorower musi posiadać:

- numer identyfikacyjny umieszczony na trwałym elemencie konstrukcyjnym nadwozia,

- tabliczkę znamionową,

- dwa sprawne hamulce,

- sygnał dźwiękowy o nieprzeraźliwym dźwięku,

- tłumik wydechu,

- lusterko wsteczne umieszczone po lewej stronie pojazdu,

- podpórkę dla kierowcy oraz podpórkę i uchwyty dla pasażera,

- światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej umieszczone nie niżej niż 500 mm oraz nie wyżej niż 1200 mm od powierzchni jezdni oświetlające drogę na odległość co najmniej 30 m, umieszczone z przodu w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu,

- tylne światło pozycyjne barwy czerwonej umieszczone nie niżej niż 250 mm oraz nie wyżej niż 1200 mm od powierzchni jezdni, w pionowej płaszczyźnie symetrii pojazdu. Jeżeli szerokość pojazdu przekracza 80 cm powinny być dwa światła umieszczone symetrycznie względem pionowej płaszczyzny symetrii pojazdu,

- tylne światło lub światła odblaskowe o kształcie innym niż trójkątne,

- boczne światło odblaskowe o kształcie innym niż trójkątne, barwy żółtej, jedno lub dwa z każdej strony pojazdu umieszczone nie niżej niż 300 mm oraz nie wyżej niż 900 mm od powierzchni jezdni

Ponadto musi mieć:

- światło drogowe barwy białej lub żółtej selektywnej umieszczone z przodu,

- światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej umieszczone z przodu,

- dwa przednie i dwa tylne kierunkowskazy barwy żółtej samochodowej – odległość między światłami przednimi nie może być mniejsza niż 240 mm, a odległość między światłami tylnymi mniejsza niż 180 mm. Minimalna odległość od światła mijania to 100 mm. Jeżeli konstrukcja pojazdu uniemożliwia zachowanie tych wymiarów określa się odległość między światłami przednimi na nie mniejszą niż 150 mm, a tylnymi nie mniejszą niż 100mm,

- jedno światło hamowania barwy czerwonej umieszczone z tyłu pojazdu nie niżej niż 250 mm oraz nie wyżej niż 1500 od powierzchni jezdni

Pamiętajmy również, że motorower musi spełniać opisane powyżej warunki techniczne szczególnie w zakresie pojemności skokowej i maksymalnej prędkości. Jeżeli pokusimy się o zmiany w tym zakresie musimy liczyć się z koniecznością zmiany rodzaju pojazdu w dowodzie rejestracyjnym z motoroweru na motocykl, a wówczas pojazd musi być poddawany corocznym badaniom technicznym z których motorower jest zwolniony.

Często podczas wakacji wypożyczamy motorower, wówczas sprawdźmy w miarę możliwości czy jest sprawny i koniecznie wymagajmy kompletu dokumentów, a więc dowodu rejestracyjnego i polisy OC, w innym przypadku zapłacimy mandat za brak dokumentów.

Kierujący motorowerem jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu i podlega tym samym, co pozostali kierujący pojazdami przepisom. Nie może jeździć pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka, ani przewozić osoby w takim stanie. Nie może też wjeżdżać na autostradę, drogę ekspresową, chodnik i drogę dla rowerów. Ustawa Prawo o ruchu drogowym zabrania motorowerzystom jazdy bez trzymania chociaż jednej ręki na kierownicy, jazdy obok innego uczestnika ruchu i czepiania się innych pojazdów. Motorowerzysta i przewożony pasażer muszą również używać hełmów ochronnych.  Należy również przypomnieć, że motorowerzyści należą do grupy niechronionych uczestników ruchu drogowego i w razie wypadku narażeni są na bardzo poważne konsekwencje – szczególnie więc muszą myśleć o swoim bezpieczeństwie, ale również kierowcy samochodów powinni uczestnicząc w ruchu nie narażać niechronionych uczestników ruchu drogowego.

QUAD

W ostatnim czasie na naszych drogach coraz częściej pojawiają się pojazdy czterokołowe określane jako „quad”. Aby prowadzić quad  potrzebne jest prawo jazdy, pojazd musi posiadać homologację, tablicę rejestracyjną oraz polisę OC.

Z czego to wynika?

Definicja czterokołowca lekkiego jest podana w art. 2 pkt 42c Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Czterokołowiec lekki charakteryzuje się masą własną nieprzekraczającą 350 kg i konstrukcją ograniczającą prędkość jazdy do 45 km/h. Do kierowania tym pojazdem uprawnia prawo jazdy kategorii AM, pozwalające także, na kierowanie motorowerem, bądź wyższe. To oznacza, że kierujący czterokołowcem lekkim musi mieć minimum 14 lat. Takie uprawnienia można uzyskać po ukończeniu kursu oraz zdaniu egzaminu w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego.

Czterokołowiec, w przeciwieństwie do czterokołowca lekkiego, ma większą masę własną i nie ma ograniczenia prędkości do 45 km/h. Pełna definicja czterokołowca (art. 2 pkt 42b Ustawy Prawo o ruchu drogowym) podaje, że jest to pojazd samochodowy do przewozu ładunków lub osób (z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego, motocykla), którego masa własna nie przekracza 550 kg podczas transportu rzeczy lub 400 kg podczas transportu osób. Różnica tkwi także w uprawnieniach do jego prowadzenia. O ile od kierujących czterokołowcami lekkimi wymagane jest prawo jazdy kategorii AM, o tyle, aby zasiąść za kierownicą czterokołowca, należy mieć prawo jazdy kategorii B1  co obliguje kierującego do ukończenia 16 roku życia.

Zarejestrowane i ubezpieczone czterokołowce i czterokołowce lekkie mogą jeździć  po drogach publicznych, w strefach ruchu i zamieszkania, ale nie mogą poruszać się po drogach ekspresowych i autostradach (art. 2 pkt 3 i 4 Ustawy Prawo o ruchu drogowym).

  • Nie jest także dopuszczalna jazda w lasach poza drogami publicznymi i drogami leśnymi, które są oznakowane odpowiednimi drogowskazami zezwalającymi na ruch. 
  • Wykluczone są również przejażdżki po plażach, w parkach krajobrazowych i narodowych.
  • Prawo zakazuje też przejeżdżania przez wały przeciwpowodziowe i wzdłuż korony wałów poza miejscami wyznaczonymi.
  • Jeśli jednym z pasażerów czterokołowca lekkiego jest dziecko w wieku do 7 lat, kierujący może rozwinąć prędkość do 40 km/h (art. 20 ust. 6 pkt 3 Ustawy Prawo o ruchu drogowym). Pamiętaj o strefie zamieszkania, w której prędkość dopuszczalna pojazdu i zespołów pojazdów wynosi 20 km/h.
  • Kierujący pojazdem i pasażer mają obowiązek używać kasków ochronnych podczas jazdy, chyba że czterokołowiec jest fabrycznie wyposażony w nadwozie zamknięte i pasy bezpieczeństwa (art. 40 ust. 1 i 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym).
  • Co się stanie, jeśli osoba poniżej 14 roku życia lub starsza, lecz bez prawa jazdy kategorii AM lub wyższej, spowoduje szkodę, kierując czterokołowcem lekkim na drodze publicznejW przypadku ubezpieczonego pojazdu, zakład ubezpieczeń wypłaci odszkodowanie z OC komunikacyjnego, ale będzie mieć prawo do ubiegania się o zwrot pieniędzy w ramach  regresu ubezpieczeniowego. Analogicznie może postąpić UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny), który zajmuje się wypłacaniem odszkodowań, kiedy pojazd kierowany przez sprawcę szkody nie ma aktualnego OC. W takiej sytuacji należy oczekiwać także kary za brak OC.

Odpowiedzialność rodziców / opiekunów prawnych

Zgodnie z art. 96. § 1 Kodeksu Wykroczeń właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który:

  1)   dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania osobę nie mającą sprawności fizycznej lub psychicznej w stopniu umożliwiającym należyte prowadzenie pojazdu,

  2)   dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej osobę nie mającą wymaganych uprawnień,

  3)   dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka,

  4)   dopuszcza pojazd do jazdy na drodze publicznej pomimo braku wymaganych dokumentów stwierdzających dopuszczenie pojazdu do ruchu,

 5)   dopuszcza pojazd do jazdy na drodze publicznej, pomimo że pojazd nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i przyrządy albo pomimo że nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia,

  6)   dopuszcza do korzystania z pojazdu samochodowego w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem, podlega karze grzywny.

Tak więc również na rodzicach ciąży obowiązek właściwego korzystania z w/w pojazdów przez swoje pociechy.

Dziecko w wieku do 10 lat na drodze publicznej nie może kierować jakimkolwiek pojazdem,  z wyjątkiem kierowania rowerem pod opieką osoby dorosłej. Nie ma natomiast bezpośredniego zakazu kierowania pojazdem poza drogą publiczną. Jednak należy zastosować art. 1 ust. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym, który odnosi się do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, gdzie ustawodawca określa, że przepisy stosuje się, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu. W przypadku wspomnianego dziecka kierowanie wymienionym quadem jest sytuacją zagrażającą jego zdrowiu i życiu. Dziecko w tym wieku z pewnością nie jest sprawne pod względem fizycznym, ani psychicznym do kierowania w/w pojazdem.

Ponadto zgodnie z przepisami ustawy o lasach ruch pojazdem silnikowym, zaprzęgowym i motorowerem w lesie dozwolony jest jedynie drogami publicznymi, natomiast drogami leśnymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy są one oznakowane drogowskazami dopuszczającymi ruch po tych drogach. Nie dotyczy to inwalidów poruszających się pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb. Niestosowanie się do powyższych zasad skutkować może odpowiedzialnością karną z art. 161 kw.

Ponadto zgodnie z art. 105 kodeksu wykroczeń:  

§ 1 Kto przez rażące naruszenie obowiązków wynikających z władzy rodzicielskiej dopuszcza do popełnienia przez nieletniego czynu zabronionego przez ustawę jako przestępstwo, w tym i przestępstwo skarbowe, wykroczenie lub wykroczenie skarbowe i wskazującego na demoralizację nieletniego, podlega karze grzywny albo karze nagany.

§ 2. Jeżeli czyn określony w § 1 popełnia osoba, pod której nadzór odpowiedzialny oddano nieletniego, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny albo karze nagany.

§ 3. W wypadkach określonych w § 1 i 2, jeżeli nieletni czynem swym wyrządził szkodę, można orzec nawiązkę do wysokości 1.000 złotych.

W przypadku gdy dziecko doprowadzi do realnego zagrożenia dla życia i zdrowia ludzkiego poprzez kierowanie takim pojazdem za zgodą rodziców lub innych osób dorosłych, osoby takie narażają się na odpowiedzialność karną z art. 160 KK.

Jazda motorowerem, qadem lub motocyklem jest czystą przyjemnością, ale należy sprawdzić, czy nasz pojazd spełnia wszelkie przepisy zanim wyruszymy w drogę. Policja prosi wszystkich użytkowników jednośladów o rozsądek i ostrożność podczas korzystania z ruchu drogowego, a rodziców uczula żeby przygotowali swoje pociechy do bezpiecznego korzystania ze swoich pojazdów.

Powrót na górę strony